Friday, July 22, 2011

Harapan Masa Kecik Hanya Impian.

Mana hilangnya hobi lama ?



Dulu aku boleh dikatakan seorang budak kecik yang comel lote. pergh nak tipu orang lagi dia ni! kenyataan yang sangat bernas tu. HAHA. banyak main dia ni. sebenarnya masa kecik aku boleh dikategorikan sebagai budak yang ringan tulang. mesti ah tulang kau ringan. kurus yoooo.

pergi rumah nenek menyapu rumah. cececeh. cuci pinggan dengan rela hati. darjah dua rasanya dah pandai buat kerja rumah. mak aku letak meja kopi kat sudut kanan aku pandai ubah ubah letak belah kiri. kau tahu tak KEPOCHI? rajin aku masa kecik. dah beso pon rajin. tampo kangg.


tapi rasa rasa apa yang aku paling suka ?MENJAHIT. apa apa? nak gelak?
silakan.


ce tanya adik aku. siapa yang jahit sarung bantal busuk dia? aku.
masa tu baru darjah berapa je. minat yang mendalam dalam hal kerja surirumahtangga ni.

sarung bantal busuk sendiri tak jahit sendiri pon (T.T)

aku cilok kain lebihan untuk buat baju raya untuk jahit batu seremban
kawan kawan adik aku order, aku buat. tanpa bayaran tuuuu .

aku ada koleksi barbie doll yang banyak. so kadang kadang aku buat baju diorang. jahit jelujur je pon. HAHA. janji ada rupa baju walaupon hakikatnya baju rupa "roti kirai".


lepas tu pernah bercita cita lepas spm nak masuk kelas menjahit. KONONnya. sebab nak belajar jahit langsir pulak. tapi harapan hanya impian ! lepas spm pergi kerja kat isetan KLCC pulak. jadi setan. hahahahaha. dah lama rasanya tak menjahit. baru baru ni tengok Wanita Hari Ini. ramai rupanya yang kreatif. buat bantal , hiasan cekak rambot. and dalam hati terdetik ..



"kalaulah aku seperti yang dulu.. mesti aku pon berkecimpung dalam kerja kerja yang kreatif macam tu. tapi mana perginya HOBI HOBI lama ni.. ?".
(berfikir sambil pintal pintal rambot )


tiba tiba lamunan terhenti. ya aku mesti teruskan impian aku selama ni. aku akan mulakan kerja kreatif ni. tapi bila tu yang tak tau .. (=.=") yabedabedu ..



50 comments :

.zara. said...

haha! boleh jadi suri rumah tangga yang berjaya ni yaya!
bangge ippp! muahaha!

FARAH IZWANI RAMLI said...

haha. hobi yang murni lagi suci.
buatlah baju kurung untuk baby doll.
keke

Sarah Mohd Saleh said...

wahh minat yg mendalam terhada bdg menjahit.jauhh sgt dgn bidang yg u ambk skrg nih

hana sudradjat said...

yeah,teruskan impian kamu.jangan biarkan ia terkubur begitu sahaja.saya dari kecil minat menulis,dan insyaallah saya akan teruskan sampai bila-bila. :D

saya tak reti menjahit langsung. ;( dah lupa dah teknik menjahit yang masa belajar KH dulu....

p/s saya bab2 kerja rumah memang hampeh!

Muhammad Fadhli said...

selamat menjahit... :)

:.—¤÷('[¤*F.a.n.a*¤]')÷¤—- said...

biase kalau kecik2 rajin dah beso mesti malas kan..huhu

Liyana Aziz said...

woowooot!!! jahitkan yana batu seremban boleh x? nak kain cantik2... eheheheeheh

Marya Hana said...

.zara. : haha. insyaallah.. masak je kena belajar lagi ni..

ip..? :P sape nak kawen ngan die. yeay yeay..

Marya Hana said...

FARAH IZWANI RAMLI : barbie masok islam ke..? kehkeh.

Marya Hana said...

Sarah Mohd Saleh : haha. menjahit i xnak sebagai kerjaya. asalkan ade kemahiran.. huhu..

Marya Hana said...

hana sudradjat : hehe. insyaallah..

ohh mase KH dlu i paling suka mase menjahit.. best ape. mcm2 dibuatnya. alas pinggan lah.. apron..

Marya Hana said...

Muhammad Fadhli : toce.. :)

Marya Hana said...

:.—¤÷('[¤*F.a.n.a*¤]')÷¤—- : bukan malas. hilang ingatan ..

Marya Hana said...

Liyana Aziz : skang x buat dah yana.. hehe..

hyzan DZ said...

bapakkkk ahhh!! hebakk ah kecik kecik da reti jahit. aku na buat jahitan kia un ta reti dooo!

Marya Hana said...

hyzan DZ : kan dah kate, bakat dr kecik..

Dayana Nasir said...

hebat. boleh jadi surirumah berjaya ni. i nak jahit butang baju pun nak nangis. haha

Belbel said...

ngaaaaaaaaaaaaa. leh la watkan sarung bantal busyuk kite. yeay ! :')

Marya Hana said...

Dayana Nasir : boleh belaja lagi.. eh jahit butang baju ah paling senang..

Marya Hana said...

Belbel : hehe. nnt i buat yg paling BUSUK punya utk u.. :p

.cikfieqa. said...

best nyaa pandai menjahitt. hee :D

Marya Hana said...

.cikfieqa. : takdelah pandai sgt fieqa..

kura said...

owhh. tak peliks la kalau skrg ni org paggil kakak ketam, yela rupa2nya dari kecik dah mahir menggunakan jari. amboir! hahaha

Maly F said...

i jahit seluar koyak je reti ! haha

Marya Hana said...

kura : aku berangan sekali je nak sepit kau pulak ! amboirrrrr..

Marya Hana said...

Maly F : oohhh koyak celah kangkang eh.. >.<

Deeba Debab said...

menjahit? macam xpercaya. HAHAHA

wawaney said...

fuyoh! hebakkk!! selalu dok pkir kalo pandai jahit baju sendiri kan best, nak upah org selalu mahal sgt dan kdg2 baju tuh tak sedap nak pakai, uhuhu

Marya Hana said...

Deeba Debab ; don't judge a bokk by its cover.. haaa...

Marya Hana said...

wawaney : kalau pandai jahit baju sendiri, malam raye pon boleh menjahit lagi.. :p

i baju baju ni x reti lah de..

kura said...

cengkerang aku keras. xrasa apa pun. amboirrrrrrrr hahaha

Marya Hana said...

kura : ohh belagak..

Cik Aish said...

waaa berbakat nya buat batu seremban tu..lama tk main batu lima. hehe. dulu pun ada, jahit sdiri pastu dlm tu masuk kan kacang ijau. pape tah kan..nasib bek tk tumbuh taugeh

dang intan duka said...

pasni buka butik..haha

peace

shiny2 star.. said...

pergghh..menjahit seh..hebatnyeeee!!.:D

Marya Hana said...

cik aish : eh.. memang ah masokkan kacang hijau an..? ade yg letak beras jugak..

hehe..

Marya Hana said...

dang intan duka : berangan...... ~

Marya Hana said...

shiny2 star.. : boleh lah sikit2 fara.. sbb minat kan.. :)

Umie Artoqiemie said...

agak menyimpang. HAHA.

Marya Hana said...

Umie Artoqiemie : hobi.. bukan kerjaya..

iejjah said...

haha...comel batu seremban 2...tahap lambung tggi2 konpem jtuh ats kple tak saket...selamat diguna...hakhakhak :P

Marya Hana said...

iejjah : tu sumber dr google. kalau batu seremban akak buat, jatuh ats kepala masok ICU teros... :p

iedaurora said...

hana sangat2 kiut tat baby blue bikini! belog ngan entry2 comel trus link...

Marya Hana said...

iedaurora : hai, thanks ieda.. :)

khadijah said...

alala comelnye marya suke menjahit.. wat tuk barbie tu lagi la comel, suke la.. marya teruskan la menjahit.. i tak berbakat menjahit..hee

Marya Hana said...

khadijah : tu lah.. tapi nak beli barang2 kat kedai craft tu yg den lomah sikit.. haha.. :D

u boleh try..

Mila Ahmad said...

dulu waktu sekolah mak buatkan mila batu seremban gemuk2 mcm mila..xde halus pelus upa marya 2 hehe...isi beras kat dlm...

Marya Hana said...

Mila Ahmad : oohh naya ah org tangan2 kecik mcm i ni.. nak kaot semua 5-5 tu mst xleh..... ~

Eien Mohmad said...

wahhhhh! tak sangka akak minat menjahit, sampai batu seremban punn jadi neh haaa, tereerrrr! heeee.


okay, baju barbie doll tuh sgt2 comel (: cyesss suka entry nehh! <3

Marya Hana said...

Eien Mohmad : thanks eien. tapi bukan ah akak buat yg tu, tu gamba dr google aje.. :)