ARIGATO GOZAIMASU.

Sunday, December 26, 2010

orang kurus pon kena DIET. jom semak !


Mula mula sekali TAHNIAH pada pasukan bola kebangsaan. Tabik spring! dah lama tak nampak Malaysia main dengan baik. Mak ayah aku dah macam histeria, jerit sana sini sampai pecah pinggan mangkok kat dapur. memanglah nyaring! confirm aku tak payah korek telinga setahon. taik telinga terkejot berok punya pasal. yang si dia pulak tak tahu apa cerita, semangat gila awal-awal dah gerak pergi stadium. semangat lain macam. ni lah dia penangan bola pada kaum lelaki. kalau yang dah berkahwin tu, sekali sekala kenalah memahami suami suami kita. tak gitu? tetiba aku feeling feeling dah kahwin. apakah?



cuti semester dah hampir tamat.
and aku makin tak sabar nak balik Uitm.
semester baru, semangat baru.
and BAJU BAJU baru! erk.
ni lah azam baru yang kureng berguna!



dari sekolah menengah aku memang peminat setia majalah REMAJA. bertimbon timbon kat rumah. so bila adik aku mogok sebab aku ejek dia gigi gongak, hidong conget, budak nakal, teros dia berbaik hati koyak semua cover magazine aku. beruntong betol dapat adik yang mengenang budi macam tu.

so lepas aku mengenang nasib belek majalah yang takde cover, terjumpa satu tips diet. OK PERHATIAN. ini tips diet untuk orang kurus. baru aku tahu orang kurus pon kena diet tau. sebelum ni, jangan haraplah ada perkataan "diet" dalam kamus hidop aku.


info diet from REMAJA.


"Bagi kamu yang berbadan kurus, diet ini perlu di ambil tahu dgn teliti. Ia bagi memastikan kamu mengambil zat yang secukupnya dan pengambilan kalori kamu sesuai dengan keperluan tenaga harian. (ok mungkin aku terkurang zat,kesian aku). seseorang yang mempunyai tahap metabolisme tinggi memerlukan kalori yang lebih tinggi utk meningkatkan berat badan. (oooooo, baru aku tahu!) ok teruskan. Kamu memerlukan lebih kurang 1800 kalori utk membantu menambah berat badan.


Antara yang diperlukan utk naikkan berat badan :
-snek tinggi kalori
-makanan yang tinggi mentega kacang
-minuman bersusu
-kuih muih


OK. dah senang hati sekarang. lepas ni boleh lah amalkan.


diet yang tak seimbang boleh bagi kesan negatif pada tubuh badan. kalau boleh lah, nak badan macam erra fazira. eceh, asyik asyik kak erra kita. yelah, dia tak gemok and tak pulak kuros. yang sedang sedang aja.. sesuai dengan ketinggian dia.



ok. ni gambar semalam. masa hantar adik aku balik matriks.
gelagat dua adik beradik yang prasantan.
mana mana pon nak bergambar.









ok babai !



16 comments:

Farhana Anuar said...

orang kurus punye diet? aku sesuai tak? :P

liyanaziz said...

bagus2,,, baru fair & square, semua org kena diet! hasih,,, kikikikikikiki... dakni lama dah x melanggan majalah REMAJA.. beli majalah DARA je

PynGees said...

yaya...

slamat kembali menempuh semester baru... akak doakan kejayaan utk setiap usaha yaya...

Marya Hana . said...

fana : ok aku nak pikr sekejap. ermm. boleh kot. tapi kaw kene jeling2 jelah entry ni. kah kah. xley bace sepenohnya.. :D

syufaa said...

hoho..saye org bsar..jd diet ini tak boley pakai.. :D

Marya Hana . said...

yana :taw xpe. igtkan org kurus xya diet.. huhu..

oh dara pon BEST!

Marya Hana . said...

pyngees : wah ni yg syg akak lebih! HEHE.. thanks a lot kak.. =)
insyaallah..

Marya Hana . said...

syufa : bawak bersabar. HEHE. diet yg jenis lain boleh kot.. nnt carik info die.. hehe

cik ateen said...

hahaha!
kna amek tips ni!
tol tu..cuti dh nk abes..
selamat kembali ke pp..
hehe..
jumpe kat sane yer..
:))

Marya Hana . said...

ateen : hehe, ateen kuros jugak, eloklah tuu. perhimpunan gadis2 kurus kat sni. keh keh. yezza, jmpe kat pp.. =)

Aqilah Nur said...

malas nk balik uitm. T_T

Marya Hana . said...

aqilah nur : HAHA. kenape pulak..? best ape.

FarhanaFabulous said...

comel n stylo..

Marya Hana . said...

farhana : sape..? adek i...? kah kah.

Ip Man said...

haaa
dah boleh la u jadi i punye pakar pemakanan!
i pon nk je gemok skit!
hihi

Marya Hana . said...

ipman LOVE : apenye. tu check dalam majalah. sndri pon tak gemok2 lagi ni..